Hva er slyngetrening?

Hva er slyngetrening?

Slyngetrening er en av de mest effektive styrketreningsformene som finnes i dag.

En slynge er en line med ett håndtak i enden. Linen kan justeres i lengde, så man kan tilpasse øvelsene til sitt behov.
Slynger ble brukt allerede fra 1900-tallet da fysioterapauter og leger så en rehabiliteringseffekt for pasienter som trente i slynger. Siden den gang har slyngetrening blitt et vanlig redskap for å rehabilitere skader.

I dag ser man også at Olympiatoppen og nesten alle toppidrettsutøvere bruker slynger i sin trening. Marit Bjørgen har uttalt at slyngetrening gjør henne i stand til å gå bedre teknisk på ski.

Ved å trene slyngtrening blir man sterkere i coremusklene, altså kjernemusklene i kroppen. Grunnen til dette er den ustabiliteten slyngene skaper. Man får tilleggsmomentet at man må forsøke å holde kroppen stabil samtidig som man gjør øvelsene. De er coremusklene som holder oss stabile, og ved å trene de opp kan man unngå skader, for eksempel i ryggen.

Slyngetrening for å forhindre og forebygge skader
Slyngetrening er en glimrende måte å forebygge skader, trene seg opp etter skader og hindre tilbakefall av smerter. Ofte kan skader skyldes overtrening, feilaktig trening eller passivitet.  Har man svakheter i muskelsampillet, sliter med slitasjeskader eller får smerter anbefales det å oppsøke fysioterapaut for å få et spesialtilpasset program for slyngetreningen. Mange fysioterapauter bruker slyngene både i undersøkelse og behandlingen av pasienten.  Man kan da finne svakheter i muskelmassen og langsomt trene dette opp.

Fordeler med slyngetrening

Fordelen med slyngetrening er at man kan utføre svært mange øvelser med lite utstyrsbehov, det er også enkelt å tilpasse motstandsgraden i øvelsen.  På grunn av enkelheten i treningen, er det svært enkelt å lære seg å bruke slyngene. Skulle en øvelse bli for tung, er det bare å justere slyngene og vinkle kroppen annerledes mot underlaget, så vil øvelsen bli lettere. Dette gjør at slyngetrening passer for alle. Fordi slyngetreningen aktiverer svært mange muskler vil treningen gi svært høy intensitet og høy forbrenning.  Riktig utførte øvelser med høy intensitet, 20 minutter 2-3 ganger i uken er nok til å øke muskelmassen og merke stor fremgang. 
Slyngetrening er ideelt for:
 
- Langrenn
- Klatring
- Mosjonister
- Personer som vil miste vekt
- Svømming
- MMA
- Fotball
- Tennis
-Snowboard
og all annen idrett som krever utholdenhet, styrke, dynamikk og balanse